Η νέα Τράπεζα Θεμάτων για τους μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου
Την τρέχουσα σχολική χρονιά θα εφαρμοστεί για τους μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου (Γενικών και Επαγγελματικών) το σύστημα εξέτασης με τη χρήση της τράπεζας θεμάτων. Να σημειωθεί ότι η Τράπεζα Θεμάτων θα εφαρμόζονταν από το σχολικό έτος 2019-20, αλλά ματαιώθηκε ο σχετικός προγραμματισμός, καθώς λόγω της πανδημίας αναβλήθηκαν όλες οι γραπτές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις.
Τα μαθήματα που θα εξεταστούν βάσει της νέας τράπεζας θεμάτων:
- Α’ Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου : Αγγλικά, Άλγεβρα, Αρχαία Ελληνικά, Γεωμετρία, Ιστορία, Νέα Ελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία, Φυσική και Χημεία.
- Β’ Γενικού Λυκείου: Αρχαία ελληνική γλώσσα και Γραμματεία Προσανατολισμού, Νέα Ελληνική Γλώσσα – Νέα Ελληνική Λογοτεχνία, Ιστορία, Άλγεβρα & Γεωμετρία, Βιολογία, Μαθηματικά Προσανατολισμού, Φυσική
- Β’ Επαγγελματικού Λυκείου: Άλγεβρα & Γεωμετρία, Νέα Ελληνικά, Φυσική
Πως θα κατανέμονται τα 4 θέματα στις απολυτήριες εξετάσεις;
Από την Τράπεζα Θεμάτων κληρώνονται είτε αυτοτελή θέματα, είτε ενότητες θεμάτων που σε ποσοστό αντιστοιχούν στο πενήντα τοις εκατό (50%) της γραπτής δοκιμασίας για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις προαγωγικές εξετάσεις της Α ́ και Β ́ τάξης κάθε τύπου Λυκείου. Ως θέμα νοείται κάθε εξεταστικό αντικείμενο που βαθμολογείται με το 1/4 της εκατοντάβαθμης κλίμακας (25 μονάδες). Άρα τα δύο εκ των τεσσάρων θεμάτων των εξετάσεων θα επιλέγονται με τυχαία κλήρωση από την τράπεζα και τα υπόλοιπα δύο θα επιλέγονται από τον εκάστοτε διδάσκοντα του μαθήματος.
Στις επαναληπτικές εξετάσεις Σεπτεμβρίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες εξετάζονται σε θέματα από την Τράπεζα Θεμάτων, όπως και στις εξετάσεις Ιουνίου.
Βοηθά ή δυσκολεύει την κάλυψη του εύρους της ύλης στα εκάστοτε μαθήματα;
Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί πως οι απόψεις πάνω στο θέμα αυτό είναι πολλές και τις περισσότερες φορές αντιμαχόμενες. Ο γνώμονας οφείλει να είναι πάντα η όσο το δυνατόν βαθύτερη κατανόηση του αντικειμένου των μαθημάτων αυτών και η καλύτερη προετοιμασία ενός μαθητή για τις επόμενες τάξεις, πέρα από κάθε στείρα επίλυση όγκου ασκήσεων και μη ουσιαστικής κατανόησης μεθοδολογιών.
Εκ πρώτης άποψης η συγκέντρωση και ο εμπλουτισμός σειράς θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας ίσως ακούγεται ιδανικό σενάριο για την πιο στοχευμένη προετοιμασία του μαθητή. Αρκετές φορές όμως επικρατεί ένα αντανακλαστικό που δυστυχώς καλλιεργείται και δυναμώνει μέσα στα χρόνια, περιορίζοντας την τριβή με τα γνωστικά αντικείμενα των αντίστοιχων μαθημάτων μόνο σε συγκεκριμένα ασκησιολόγια και θέματα sos. Υπάρχουν κυρίως δύο ζητήματα που χρειάζεται να αναρωτηθεί κανείς, από τη μία, ένας κίνδυνος «εγκλωβισμού» μας σε έναν κυνήγι της ποσότητας, χωρίς να προϋπάρχει το απαιτούμενο υπόβαθρο πολλές φορές (πόσο μάλλον μέσα στις περσινές συνθήκες καραντίνας) και από την άλλη η πρόχειρη οριζόντια αντιμετώπιση των μαθητών και των καθηγητών ανά την Ελλάδα.
Όπως και να έχει, σκοπός όλων μας οφείλει να είναι η ανάδειξη της ποιότητας κάθε γνωστικού αντικειμένου, σε όλη την έκτασή του στα σχολικά μαθήματα, και όχι ο περιορισμός της σε στενά καλούπια.