Συχνά Ερωτήματα για την διαδικτυακή εκπαίδευση
Τί είναι αυτό που κάνει ένα διαδικτυακό μάθημα να ξεχωρίζει από ένα εξ’ αποστάσεως; Διά ζώσης ή διαδικτυακό; Τελικά, τί να επιλέξω;
Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, λόγω επιλογής ή ανάγκης τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι έχουμε μία σχετική εμπειρία πάνω σε ένα διαδικτυακό μάθημα. Μπορεί ως μαθητές ή ως δάσκαλοι και καθηγητές ή ακόμα και ως γονείς που συναναστραφήκαμε λίγο περισσότερο με την καθημερινότητα του σχολείου των παιδιών μας. Λιγότερο ή περισσότερο, λοιπόν, έχουμε αναρωτηθεί και κουβεντιάσει τα παραπάνω ερωτήματα.
Τί είναι αυτό που διαχωρίζει ένα διαδικτυακό μάθημα από ένα εξ’ αποστάσεως;
Για πολλούς η διαφορά είναι δυσδιάκριτη και είναι απόλυτα λογικό! Δε γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη να προσαρμοστείς στις νέες αλλαγές και στις ανάγκες που προκύπτουν. Πόσο μάλλον να διακρίνεις μια τόσο λεπτή, αλλά κατά τα άλλα σημαντική διαφορά.
Ένα διαδικτυακό μάθημα απαιτεί οργάνωση, χρόνο και συνέπεια, και από τις δύο πλευρές. Προετοιμασμένο και εμπλουτισμένο υλικό μαθήματος από τη μία, διάθεση και όρεξη για δουλειά από την άλλη. Ένα διαδικτυακό μάθημα υποχρεωτικά βασίζεται στην οπτική και ακουστική αλληλεπίδραση. Όπως υπερβολικά δύσκολα οι περισσότεροι θα έμπαιναν στη διαδικασία για μία ολόκληρη ώρα να βλέπουν μαθηματικούς τύπους να σχηματίζονται στην οθόνη τους, χωρίς κάποιος να εξηγεί παράλληλα το τι βλέπουν, έτσι και ένας εκπαιδευτικός δύσκολα θα μπορούσε να διδάξει χωρίς να βλέπει τις αντιδράσεις των μαθητών του, χωρίς να ακούει τις απορίες, τα σχόλιά και τους προβληματισμούς τους.
Μπορεί οι δύο πλευρές να απέχουν χιλιόμετρα, εκείνη την ώρα όμως εστιάζουν παράλληλα στο ίδιο αντικείμενο και έχουν τον ίδιο σκοπό. Την όσο το δυνατόν καλύτερη κατανόηση!
Για το λόγο αυτό απαιτείται κοινός «χώρος» στον οποίο καθηγητές και μαθητές «βρίσκονται» ταυτόχρονα και αλληλεπιδρούν. Ο «χώρος» αυτός πρέπει να είναι μια online πλατφόρμα που παρέχει τη δυνατότητα, στον καθηγητή να γράψει και να παρουσιάσει το εκπαιδευτικό του υλικό (θεωρία και ασκήσεις), αλλά και στον μαθητή να συνεισφέρει αντίστοιχα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Όπως άλλωστε θα έκανε ιδανικά και σε μία φυσική αίθουσα. Δυστυχώς, ο απλός διαμοιρασμός μιας οθόνης (share screen) δεν είναι αρκετός, καθώς περιορίζει αρκετά τις δυνατότητες που, ούτως ή άλλως, υπάρχουν στη διάθεση όλων μας. Αρκεί μόλις ένα γρήγορο ψάξιμο για να καταλάβει κάποιος την πληθώρα εργαλείων που υπάρχουν, ώστε το μάθημα να γίνει πιο ζωντανό, κυρίως διαδραστικό, και πιο παραγωγικό.
Τα πράγματα δυσκολεύουν όταν ο καθηγητής δεν έχει πρόσβαση σε εργασίες που έχουν καταθέσει οι μαθητές του. Ακόμη περισσότερο όταν τα μαθήματα δεν είναι αρχειοθετημένα και δεν υπάρχει άμεση αναζήτηση. Να χρειάζεται δηλαδή κάποιος να ανατρέξει σε μία τρίτη εφαρμογή ή ακόμα χειρότερα, σε μία όχι και τόσο πρόσφατη συνομιλία.
Γι’ αυτό εκτός από την αμεσότητα που είναι προαπαιτούμενο, κατά την διδακτική ώρα χρειάζεται να υπάρχει η δυνατότητα για την αποθήκευση και κοινή χρήση των όσων διδάσκονται και από τον μαθητή, αλλά και από τον καθηγητή. Άλλωστε αρκετές φορές απαιτείται επανάληψη και «φρεσκάρισμα» θεμάτων που συζητήθηκαν στα μαθήματα πριν καιρό!
Συμπερασματικά, το περιβάλλον ενός διαδικτυακού μαθήματος απέχει κατά πολύ από ένα απλό μάθημα εξ’ αποστάσεως που πραγματοποιείται συγκυριακά, πρόχειρα και χωρίς ουσιαστική αλληλεπίδραση. Η διαφορά κυρίως έγκειται στη φιλοσοφία που προσεγγίζεται ένας νέος δρόμος στην εκπαίδευση και στη δυνατότητα αυτού να παγιωθεί ως μία αποτελεσματική και σύγχρονη εκπαιδευτική διαδικασία.
Διά ζώσης ή διαδικτυακό;
Ας το δούμε μέσα από ένα άλλο πιο οικείο δίλημμα. Χάρτης πορείας ή gps;
Και τα δύο θα σε οδηγούσαν στον τελικό προορισμό, εύκολα ή δύσκολα.
Σίγουρα υπάρχουν φανατικοί υποστηρικτές και των δύο, αλλά και πιο μετριόφρονες που θα έμπαιναν στη διαδικασία να συγκρίνουν και αντίστοιχα να επιλέξουν. Άλλωστε όπως και σε οτιδήποτε έχει έρθει να διαταράξει τις ισορροπίες και να δώσει μια επιπλέον προοπτική κάποιοι έδωσαν ευκαιρία, εμπιστευόμενοι την ικανότητα επίτευξης του τελικού σκοπού (δες κρυπτονόμισμα ή παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα, online αγορά ή αγορά από φυσικό κατάστημα, Facebook ή meta).
Ίσως η πρώτη σου επιλογή, ενστικτωδώς να είναι κάπως γρήγορη. Άλλωστε όλοι μας έχουμε μάθει να επιλέγουμε ό,τι είναι πιο οικείο. Όμως, χρειάζεται σκέψη, σύγκριση, και βέβαια αντιμαχόμενα επιχειρήματα που θα είχαν βάση, υπερασπιζόμενα την πλευρά τους.
Είναι δύο αν μη τι άλλο δοκιμασμένοι τρόποι. Ο ένας, με περισσότερα χρόνια και μεγαλύτερη εμπειρία, ο δεύτερος όμως καινοτόμος και λίγο πιο κοντά στις ανάγκες της εποχής, χρησιμοποιώντας μεθόδους παραδοσιακές εμπλουτίζοντάς τες ταυτόχρονα με πιο εξελιγμένα εργαλεία.
Δεν θα αναλωθούμε σε κοινότυπα επιχειρήματα, όπως ο εκμηδενισμός των αποστάσεων, κυριολεκτικά και μεταφορικά, όχι γιατί δεν είναι σημαντικό, αλλά πλέον γιατί είναι γνωστό σχεδόν σε όλους.
Το ζήτημα είναι ο τρόπος με τον οποίο θα επιτευχθεί ο στόχος.
Γυρνώντας λοιπόν, στο αρχικό απλουστευμένο δίλημμα με το gps και τον χάρτη πορείας, το ζήτημα είναι πως τον χάρτη χρειάζεται να τον ελέγχεις εσύ συνέχεια, ενώ το gps ελέγχει για εσένα!
Τελικά, τί να επιλέξω;
Σίγουρα το διαδικτυακό μάθημα έχει έρθει στις ζωές μας για να μείνει. Δεν είναι νέος τρόπος εκπαίδευσης, υπήρχε χρόνια πριν και κακώς συγχέεται με το βεβιασμένο εξ’ αποστάσεως μάθημα που επιβλήθηκε σε μία νύχτα λόγω συνθηκών. Συνεχίζει να εξελίσσεται ακολουθώντας τα άλματα της τεχνολογίας των τελευταίων δεκαετιών, ενσωματώνοντας την τεχνολογική καινοτομία στην εκπαίδευση, καταρρίπτοντας κάθε γεωγραφικό όριο!
Η επιλογή είναι δική σου! Προγραμμάτισε τώρα εδώ το δωρεάν δοκιμαστικό σου μάθημα